Fridtjof Nansen

Scouting Fridtjof Nansen, genaamd naar deze Noorse ondekkings reiziger. Het gebouw waar de scouting in verblijft is vernoemd naar zijn schip. 
Het schip dat niet alleen door Fridtjof Nansen is gebruikt voor zijn expeditie van 1893-1896, maar ook door Otto Sverdrup 1898-1902 en door Roald Amundsen 1910-1912.

   


De Fram is opgelevert op 26 oktober 1892 
De lengte is 39 meter
Breedte is 11 meter
En weegt leeg 530 ton
Vanaf het main dek tot de kiel is het 4,75 meter

 


Engin: 
Originele motor
Steam Auxiliary Triple Expansion 220 IHP
In 1909 vervangen door:
Polar Diesel Auxailiary 180 IHP

 

 

Roer


Deze uithoeken van noord en zuid heeft de fram gehaald:
Noord 85° 57’ op 16 oktober 1895
Zuid 78° 41’ op 15 februari 1911

Toen Fridtjof Nansen 10 oktober in 1861 geboren werd, waren er geen nieuwe kusten meer te ontdekken. De contouren van de wereldkaart waren nagenoeg compleet. Nansen heeft geholpen bij het invullen van de details.
Fridtjof Nansen was een wetenschapper, een staatsman en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede. Zijn betrokkenheid bij humanitaire doelen redde het leven van duizenden mensen na de eerste wereldoorlog. Hij beschouwde zichzelf echter in de eerste plaats als ontdekkingsreiziger en wetenschapper. In die rol was hij het gelukkigst.
Nansen werd geboren in een familie met een lange staat van dienstbaarheid aan het volk. Een voorouder aan vaders kant, Hans Nansen, ooit burgemeester van Kopenhagen, was op ontdekkingsreis geweest naar de Witte Zee. Gedreven door dezelfde drang om het onbekende te verkennen, besloot de jonge Nansen, op dat moment slechts 26 jaar oud, een expeditie te ondernemen om de ijskap van Groenland over te steken. 
Deze zeskoppige expeditie vertrok in 1888. De expeditieleden stuitten op veel vijandigheid. Er gingen twaalf dagen voorbij voordat ze, na het verlaten van het veilige hoofdschip, ook maar een voet aan wal konden zetten. De mannen slaagden erin over de ijskap te trekken en bereikten in september de westkust van Groenland. Tijdens deze gevaarlijke reis registreerden Nansen en zijn mannen nauwkeurig de meteorologische omstandigheden en verzamelden ze andere wetenschappelijke gegevens.
De zes expeditieleden keerden terug naar Noorwegen en werden daar enthousiast onthaald. Nansen was echter nog niet van plan op zijn lauweren te rusten. Eerdere observaties hadden hem ervan overtuigd dat er sprake was van een sterke oost-weststroom van Siberië naar de noordpool, en van de noordpool zuidwaarts naar Groenland. 
Vastberaden om de juistheid van zijn theorie aan te tonen, stelde Nansen de specificaties op voor een schip dat sterk genoeg zou zijn om de druk van het ijs te weerstaan. Het plan was in oostelijke richting via de Noordoost-Passage naar de Nieuwe Siberische Eilanden te varen tot het schip zou vastvriezen in het ijs. De bemanning zou aan boord van het schip blijven terwijl het met het ijs in westelijke richting naar de noordpool en de zeestraten tussen Svalbard (Spitsbergen) en Groenland zou drijven.

 

framkaart1

De expeditie vertrok in juni 1893 vanuit Christiania (het huidige Oslo) met proviand voor vijf jaar en brandstof voor acht jaar. De "Fram" voer oostwaarts langs de noordkust van Siberië. Op ongeveer 100 zeemijl van de Nieuwe Siberische Eilanden wijzigde Nansen de koers om pal naar het noorden te varen. Op 20 september, op 79 graden noorderbreedte, kwam de "Fram" stevig vast te zitten in het pakijs. Nansen en zijn mannen maakten zich op om in westelijke richting naar Groenland te drijven. De "Fram" dreef niet zo dicht langs de noordpool als Nansen had gehoopt. Hij besloot een poging te wagen de pool te bereiken, samen met Hjalmar Johansen, een van zijn sterkste en trouwste mannen. Deze poging was geen succes. De omstandigheden waren veel slechter dan verwacht. Ze stuitten onderweg vaak op grote hopen ijs en open water, wat veel vertraging veroorzaakte. Uiteindelijk, op 86 graden en 14 minuten noorderbreedte, besloten ze terug te keren en op weg te gaan naar Franz Josef Land. Nansen en Johansen hadden de pool niet bereikt, maar waren de eersten die zo dichtbij waren gekomen.
In augustus 1897 zette een expeditieschip Nansen en Johansen af in de Noorse haven van Vardø. Zonder dat ze het wisten, was de "Fram" op dezelfde dag het laatste pak ijs kwijtgeraakt in de buurt van Spitsbergen en voer zij voor het eerst in drie jaar zuidwaarts. De theorie van Nansen bleek juist. Het schip volgde de stroom die daar volgens hem aanwezig moest zijn. Bovendien had men tijdens deze expeditie waardevolle informatie verzameld over stromingen, wind en temperatuur, en was onomstotelijk aangetoond dat er aan Euraziatische zijde geen land bij de pool aanwezig was, maar een diepe oceaan bedekt met ijs. Voor de nieuwe wetenschap oceanografie was de reis van de "Fram" van grote betekenis. Voor Nansen werd het een keerpunt in zijn carrière. Vanaf dat moment richtte hij zich op oceanografisch onderzoek. 
Voor Nansen was de tijd van de grote ontdekkingsreizen voorbij. Hij bleef echter een bijdrage aan de wetenschap leveren door vele gegevens over de Noorse Zee en de Atlantische Oceaan te verzamelen.

Bijgevoegd vind je een paar foto-tjes. Ook een plein in Oslo is vernoemt naar Fridtjof Nansen

   
 versie 1  versie 2
   
 versie 3  versie 4


de verschillende versies op de foto 
versie 1 voor de maak van de fram 
versie 2 op z'n eerste reis
versie 3 op de 2e reis
versie 4 op de 3e reis

In het geval dat je een keertje in de buurt bent van Oslo ga eventjes kijken. 

Adres:
Bydøynesveien 36
Tel +47 23 28 29 50
Fax +47 23 28 29 51
Of kijk op www.fram.museum.no

Deze informatie kwam van de website van Mark Scheffers: markscheffers.waarbenjij.nu

Helaas is deze website inmiddels ofline.